Laddobar Web - Commandos: BEL BCD 2
Nepoužívejte na vícečlenné hlídky nebo po poplachu, pak totiž hlídky okamžitě zahajují palbu. Lákání na tělo je jedna z nejobtížnějších a současně nejúčinnějších metod likvidace hlídek. Commando A se proplazí do zorného úhlu hlídky, postaví se a počká, až si ho hlídka všimne, zakřičí "Halt!" a namíří na něj. V tom okamžiku buďto počkejte, až se k němu připojí další hlídky (pokud hlídka B uvidí hlídku A, jak na někoho míří, rozběhne se k hlídce A a začne na Commando A mířit také, tak lze v některých misích nalákat i 10 hlídek najednou) nebo zpět zalehněte a rychle se odplazte dále. Tím docílíte toho, že se hlídka rozběhne k poslednímu místu, kde Commando viděla. Tak můžete pokračovat, až odlákáte hlídku(-y) daleko od ostatních a pak Commando B hlídky zneškodní.
Stačí vystřelit do země, to přiláká nejbližší hlídky k místu výstřelu. Dá se použít jen v případě, že byl poplach už vyvolán nebo nám nevadí. Zbývá počkat na příchozí, které okamžitě po objevení střílíme. Proto je dobré schovat se tak, aby v okamžiku objevení k nám byla hlídka zády nebo bokem (za roh budovy apod.). Tímto způsobem lze úspěšně bojovat s nepřátelskou přesilou jako jeden na jednoho.
Je užitečné na sněhu a písku. Commando vytvoří stopy, které někam vedou. Tam se schová a čeká. Až hlídka stopy uvidí, půjde po nich až na jejich konec. tam se bude chvíli procházet a pak odejde zpět na svou pozici. Momentu procházení lze využít k zneškodnění.
Strážnice je budova (většinou s vlajkou s hákovým křížem), odkud vyběhnou posily po vyvolání poplachu. Vybíhají většinou tří až pětičlenné hlídky, které se po zbytek mise procházejí po okolí a hledají narušitele. Pokud se rozhodnete je všechny zabít, pak vězte, že tyto vlny vyběhnou většinou tři (následující vlna vyběhne hned po zabití celé hlídky předchozí). Pak se strážnice odmlčí, to se dá poznat z toho, že na sobě na mapce nemá malou červenou šipku.
Dá se využít k ničení určitých budov (nefunguje na betonové kryty) nebo k ničení procházejících mnohačlenných hlídek. Stačí jim sud dopravit do cesty a když hlídka kolem něj prochází, vystřelit. Nejúčinnější je postavit sud ke strážnici, protože pak z ní po výstřelu a následném výbuchu většinou už nikdo nevyběhne.
Pokud se v misi nachází jakýkoliv neobsazený bojový prostředek, směřujte k němu. Obsaďte ho a pak pohodlně zničíte zbytek nepřátel. Bez hlídek je celá mise jaksi jednodušší :-). Bohužel jsou však tato obrněná vozidla umístěna rafinovaně tak, aby vám zas tak moc nepomohla. Ručními zbraněmi jsou teoreticky nezničitelná, ale zbytečně neriskujte. Zručný řidič dokáže obyčejným náklaďákem rozjet i vícečlennou hlídku. Neobrněná auta však vybuchují celkem brzo.
Němci možná Commandos někdy spatří, když se schovávají za vozidly. To je často způsobeno tím, že jsou na rohu vozidla, pokud zůstanete uprostřed, vyhnete se tomu.
Pokud budete v misi, kde se vyskytují hradby nebo jiná vyvýšená místa, pak se po nich pohybujte pouze plížením. Stráže vás ani z bezprostřední blízkosti skrčeného neuvidí, ale vztyčeného vždycky.
Pokud špión nastoupí do vozidla jako poslední, stanou se ostatní členové Commandos neviditelnými a budete moci tímto vozidlem beztrestně likvidovat nepřátelské oddíly.
Schováte-li Baretovu vysílačku pod některý z barelů a budete-li ji neustále vypínat a zapínat, začnou nepřátelé směřovat svoji střelbu právě na tento sud, což se někdy může hodit.
Potápěč je schopen přenášet dva Commandos ve svém batohu. Když vyfoukává svůj člun, dva Commandos si do něj musí vlézt. Vyžaduje to perfektní načasování, ale pokud se vám to podaří, malé fotky Commandos se mu objeví na batohu. Je to bezpečnější způsob transportu, Potápěč plave pod vodou neviděn.
Tito dva mohou celkem elegantně odstraňovat stráže a hlídky na břehu. Nejdříve na sebe Špión upoutá pozornost cíle, který musí být díky tomu otočen zády k vodě. Pokud je cílem osamělý voják, jednoduše Potápěč vyleze z vody a harpunuje ho. Pokud je cílem vícečlenná hlídka, je to těžší. Potápěč ve vodě popojde na místo, odkud se bude moci ponořit, harpunuje člena hlídky a ponoří se. Špión opět upoutá pozornost hlídky a Potápěč to zopakuje. Až zbývá jen jeden, může ho klidně zvládnout i Špión se svou injekcí.
Když Baret donese barel na mělčinu, položí ho tam a odejde, lze jej strkat člunem po hladině. Avšak pokud to chcete zkusit nepozorovaně, ponořte se Potápěčem a on může barely odstrkat také. Dopraví je k cílové budově či hlídce, poodplave do mělkých vod, vynoří se, střelí a ponoří se.
Rádio-návnada Zeleného Bareta je jedna z nejsilnějších zbraní ve vašem arzenálu, přestože sama o sobě není schopná zabíjet. Těžkou věcí při jejím používání je předpovědět, jak na nepřítel zareaguje. Jako první je třeba určit nepřítelův doslech. To znamená, jak daleko musí nepřítel být, aby ji uslyšel. Druhou věcí je jak nepřítel zareaguje.
V buďto k ní přijde a postaví se k ní čelem, a začne se pomalu rozhlížet v úhlu 30o na obě strany od zařízení, nebo k ní přiběhne plnou rychlostí, obvykle s pohledem upřeným na vysílačku. Velmi vzácně se vyskytuje případ, když je nepřítel hodně nevraživý, že vyhlásí alarm, když vysílačku podruhé zaslechnou nebo spatří, ale to je opravdu dosti vzácné. V zásadě existuje dobré pravidlo, že strážný na stanovišti se jen otočí a podívá, zatímco pochodující hlídka k ní poběží. Ale jsou tu občasné výjimky. Pokud o nich víte, můžete předpovídat reakce. Další postřeh je to, že vojáci, kteří k vysílačce poběží, tak učiní jen jednou za misi, zatímco ti, kdo se jen otočí a zírají, mohou být takto napáleni vícekrát.
U běhajících vojáků rádio-návnada odvede pozornost na 20 – 30 sekund, a je celkem jedno, zda je vysílačka zapnutá či vypnutá. Tedy, voják po přiběhnutí k vysílačce u ní zůstane 20 – 30 sekund, ať ji v tomto čase vypnete nebo ne. Pokud ji necháte zapnutou, stejně ji opustí a od této chvíle ji bude ignorovat. Vojáci na stráži se však otočí zpět velmi rychle poté, co vysílačku vypnete. Znalost těchto rozdílů může být někdy užitečná.
Rádio-návnada je zvláště užitečná při použití se Špiónem, protože dovoluje odvést pozornost vojáka, který kryje jiného, dát injekci nekrytému a odstranit jeho tělo, zatímco je druhý voják zaměstnán vysílačkou. To znamená dva jednou ranou, protože obvykle se vrátíte a zabijete i druhého vojáka poté, co se navrátí na svou pozici či trasu.
Toto je případ “coup de grace” Commandos. Je to sice stále oficiálně skórováno jak pouhé vítězství, ale je to umělecký úspěch. Je to rozhodně jeden z nejtěžších tahů, které jsou ve hře, rozhodně těžší, než jakákoliv mise. Ale pokud se hlídka stává otravnou a vy nechcete pracovat za jejími zády, je třeba právě tady říci, že je to možné. Udělal jsem to, a stejně tak někteří jiní. Můžete to zvládnout také, pokud budete následovat tyto pokyny.
Musíte dostat všechny tři Němce v rozpětí jedné či dvou sekund. Problém je v tom, že rány musí přijít těsně jedna za druhou, nebo zbývající voják vyvolá alarm. Máte asi sekundu či dvě od okamžiku, kdy sejmete prvního do chvíle, kdy druhý a třetí vyhlásí poplach, takže postupujte moudře. Musíte nalíčit léčku, nejlépe na nějaké nepravidelné trase, kterou jim vytyčíte rádio-návnadou. Mrtvola může někdy posloužit stejně, ale když k ní dojdou, vyvolají poplach. Za prvé vyberte místo léčky, dobré místo je za rohem, protože zabijete nejdříve hlavního chlápka a ostatním bude trvat sekundu či dvě, než spatří tělo. Rád k tomuto používám past na prvního Němce, prostě ji položit do jejich cesty, nejlépe někde, kde ho zasáhne hned, jak zajde za roh. Jakmile je past spustí, začne ubývat čas. Musíte odstranit druhého a třetího v pár vteřinách. Na to je nejlepší Ostřelovač, protože to zvládne rychle, tiše a bez nebezpečí pro něj samého. Ale to spotřebovává jeho náboje, které si můžete chtít šetřit. Pak vám zbývají tři zbylé tiché zbraně: nůž, harpuna a jed. Přeji vám hodně štěstí : )
Další podobný tip: upoutejte pozornost hlídky Špiónem, položte za ně rádio-návnadu a ukryjte Bareta. Pak ji zapněte, hlídka chvíli nic neuslyší. A teď ji můžete přejet.
A ještě - pokud chcete zneškodnit větší množství hlídek a vojáků i za cenu alarmu (nebo někde, kde nebude vyvolán), postavte co nejvíc Commandos za roh vhodné budovy pěkně do řady (nejlépe s Baretem vepředu - je nejodolnější), vystřelte do vzduchu a pak jen odstřelujte všechny, co se objeví za rohem. Vyžaduje to rychlé klikání myší, aby vás nikdo nemohl střelit (jedna dávka ze samopalu (:= ). Hlídku si na místo můžete přivést postupným lákáním na výstřel, až se dostanou z dohledu přátel.
V Commandos hrajete v týmu s ostatními hráči. Každý ovládá jednoho či více Commandos v některé z dvaceti misí. Klíč k tomuto typu hry je komunikace a kooperace. Na začátku si zvolte vedoucího týmu a rozdělte si Commandos. Obvykle bývá dobré přiřadit různým hráčům Commandos, kteří pracují hodně spolu, jako jsou Baret a Špión. Zatímco jeden upoutává pozornost nepřítele, druhý ho zabije. V některých případech mohou hráči plnit různé úkoly ve stejném čase na opačných stranách mapy. Mise 7. a 16. jsou zvláště dobré pro multiplayer, protože hráči mohou nezávisle pracovat na části mise, a spolupracovat k jejímu dokončení.
Číslo mise | Heslo | Tři zlaté hvězdy | Číslo mise | Heslo | Tři zlaté hvězdy |
1 | žádné | žádné | 11 | JF0P3 | 9WODW |
2 | 4JJXB | YJJXB | 12 | 4MB4D | UVHDC |
3 | ZDD1T | 4FQBF | 13 | BJK4Y | FBK48 |
4 | RFF1J | 5DNCQ | 14 | TI8D1 | WA8DW |
5 | K4TCG | 6S5TL | 15 | XQWDC | KEWD3 |
6 | DT1WN | AT1WN | 16 | 334MW | |
7 | IH3W1 | O9VJ8 | 17 | VTIM3 | |
8 | 5ZWJ7 | WQ9XB | 18 | R4OJF | |
9 | 924BF | Q2AXT | 19 | TFCWB | |
10 | HYBM3 | TUGPD | 20 | DDKW1 |
Hesla do misí závisí na tom, jak misi dohrajete, heslo se odvíjí od skóre, jehož dosáhnete. To zase závisí na tom, jak rychle misi dohrajete a jak moc budete na konci mise zraněni:
Utrpěná zranění - na začátku mise máte 60 bodů, pokaždé, když jste zraněni, nějaké ztratíte. Proto pokud máte na konci mise ještě nějakou lékárničku, využijte ji. Pokud vám zůstane 50 - 60 bodů, získáte tři stříbrné hvězdy, pokud 40 - 50, tak jen dvě, za 30 - 40 si vysloužíte jednu a za méně už žádnou.
Spotřebovaný čas - čas od startu mise do splnění hlavního cíle mise. Za rychlé splnění vyhráváte 3 stříbrné hvězdy, pokud spotřebujete o 20 % více času, dostanete již jen dvě, o 40 % již jen jednu a za více času nic.
Pak se stříbrné hvězdy spočtou a výsledek (maximálně šest) vydělí dvěma a zaokrouhlí dolů (2 stříbrné = 1 zlatá), a dostanete odpovídající počet zlatých hvězd (maximálně tedy tři). Pokaždé, když získáte 6 zlatých hvězd, jste povýšeni do nové hodnosti. Jdou po sobě takto:
Poslední hodnosti ovšem dosáhnete jen pokud dohrajete všechny mise na tři zlaté hvězdy.
Multiplayer server musí být nastartován ze menu Start.
V průběhy hry napište 1982GONZO, pak můžete napsat:
Cheat | Popis |
Shift + X | Teleport vybraného Commanda pod kursor myši |
Ctrl + I | Nezranitelnost |
Ctrl + Shift + N | Ukončení mise |
Shift + V | Zobrazí všechna zorná pole |
F9 | Zobrazí údaje o pozici kurzoru |
Shift + F1/F2/F3/F4 | Přepíná mezi grafickými módy |
Pokud navíc připíšete do souboru "commandos.cfg" ve složce Commados\Output řádek ".develop 1", budou cheaty vždy zapnuté.
V prodeji jsou dvě verze Commandos, a to “normální” mezinárodní verze (která se prodává i v Čechách) a “specializovaná” německá verze. Rozdíly v německé verzi jsou v podstatě dva: znak svastik (hákových křížů) byl nahrazen křížem, který se objevuje standardně na vozidlech Wehrmachtu. Druhý rozdíl je v zabití vojáka, v německé verzi nezůstane na zemi žádná krev ani mrtvé tělo. Namísto toho se objeví malý náhrobek. Eidos uvedl jako příčinu této změny německé zákony.
Pokud jste náhodou vlastníky německé verze hry a chcete si ji zahrát stejně jako ostatní, tedy s krví a hákovými kříži, udělejte následující: změňte své místní nastavení na USA či jinou zemi kromě Německa a pozměňte řádek v "commandos.cfg" ve složce Commados\Output z ".moralina 1" na ".moralina 0".
Je konec roku 1940. Celá západní Evropa je pod kontrolou sil Osy. Dočasně zadržená kanálem La Manche sbírá německá armáda síly na invazi do Velké Británie. Avšak je tu jeden muž mezi britskými důstojníky, který se nechce omezit na hraní defenzivní role. Tento muž je Lieutenant Colonel Dudley Clark. Jeho plánem je vytvořit speciální jednotku výjimečných mužů. Mužů zkušených v zacházení se všemi druhy zbraní a vybavení. Mužů, kteří jsou schopni tvrdě zasáhnout nepřítele v nejnebezpečnějších misích. Mužů, kteří mohou změnit průběh války.
Kvůli speciální povaze této jednotky byli důstojníci, kteří ji vymysleli a stvořili, nuceni zapomenou na většinu toho, co se naučili na vojenských akademiích. Malé jednotky, podnikající malé nájezdy, musely být samostatné a schopné převzít iniciativu při setkání s neočekávanými situacemi. Muži s hodně odlišným výcvikem a minulostí, kteří prošli nemilosrdným výcvikem na skotském hradě Achnacarry, a nechali se připravit čelit čemukoliv, kromě neschopných velitelů.
V průběhu celé války Commandos ukázali dobrou jednotu a disciplínu v boji, a ačkoliv u různých příležitostí někteří vojáci prokázali v individuálních akcích velké hrdinství. Toto způsobilo, že ke konci války Commandos nashromáždili nejvíce vyznamenání mezi armádními jednotkami: 8 Viktoriiných křížů, 37 DSO, 162 vojenských křížů, 32 DCM a 218 vojenských medailí.
Tato hra chce vzdát skromný hold těmto mužům, kteří byli svědky a privilegovanými aktéry v několika nejvíce dramatických a rozhodujících momentech druhé světové války: mužům, kteří byli předurčeni tvořit historii.
Tipy & Triky Vlastnosti a dovednosti Commandos Popisy misí Linky
Laddobar Web - Commandos: BEL BCD 2